Tuesday, February 24, 2009

kisah benar....


Lama rasanya aku tak antar post baru sejak post yang pertama dulu. Ni semua gara - gara keje yg banyak dan tak sudah2..nak je rasanya aku pegi bercuti...tp nk pi mana?
Semua tempat percutian kena bayar...kalau dulu air terjun free je sesapa boleh mandi tp skrg ni nak mandi kat air terjun yg airnya tak perlu bayar bil kat sapa2 pun dh kena bayar..
Bayangkan la kan kalau Allah mintak bil dr kita...jenuh nk bayar..Syukur Alhamdulillah atas nikmat kurniaanNya..la jauh ke laut aku punya intro...actually nak cerita benda lain..kang mcm tak relate je intro dgn cerita sebenar... ok kita pegi kpd kisah benar..tiada yg benar melainkan yg benar2 belaka...
Kisahnya begini...tujuan sebenar aku buat blog ni kerana nak kongsi minat aku ngan korang semua...tak tau la kenapa aku suka sgt buat2 kek & pastri ni..masak2 pun aku suka jgk..mungkin sebab aku suka makan kot..jd sbb nak makan makanan yg ikut taste aku sendiri so aku masak la sendiri.
..tp bukan bermakna aku tak appreciate org lain masak...aku menghargai & menikmati semua makanan yg sedap kat dunia ni...& kerana obsesnya aku ngan makanan yg best ni aku sanggup jalan jauh semata - mata nak makan makanan yg aku suka.
Nk kata aku ni pandai sgt tu tak la sgt tp dek kerana minat yg mendalam aku banyak gak la membaca buku masak2 ni..
Bukan apa bila baca buku masak ni banyak la petua & teknik yg kita boleh pelajari di samping boleh kenal bahan - bahan untuk masak. Bukan semua bahan tu kita kenal... nak2 pulak resepi western @ italian... nk buat kek yg canggih2 pun selalu gak jumpa bahan asas yg tak penah wujud dalam dunia masakan melayu... aku memang org melayu tulen tp bab makan aku boleh makan any cuisine.
..dulu time 1st time aku nk buat cheese cake aku tgk resepinya 1st sekali perlu cream cheese..nak buat tiramisu plak kena pakai mascarpone cheese..cheese yg makan ngan roti tu aku kenal la...tp tu nama lain...puas jgl aku tgk kat super & hypermarket tapi mahal sgt la pulak...
Akhirnya aku dpt tau ada satu kedai yg jual2 bahan nk buat kek ni kat area chow kit @ lebih tepat lagi kt lorong hj. taib (boleh kata semua bahan ada jual kt situ & murah la jgk).hehehe... risau gak aku nk p merayau kat area tu...kalau sebut je lorong tu org tk penah pun terbayang kedai2 borong yg bnyk ada kt situ tp org selalu bayang penghias muka2 jalan yang boleh membuatkan org pompuan rasa sedikit tercabar....(walau mcm mn pn adam tetap adam)...
Aku ingat la kan..aku nak buat mcm e-baking & cooking class..apa pendapatan korang? kiranya aku post la from the start apa yg perlu tahu & ada untuk kita jd seorang bakers & cookers..sampai la apa2 petua yg berguna untuk dpt hasil masakan yg baik...
Wah...panjang pulak post aku kali nih...ok la next post aku akan start dengan mengenal bahan & alatan untuk baking..tunggu tau..sekian wasalam....

No comments:

Post a Comment